Telefoon : 0174 - 514 260  |  E-mail : info@adctandartsen.nl

Parodontologie bij ADC Tandartsen De Lier

De behandeling
De behandeling van Parodontitus (ontsteking van uw tandvlees en het overliggende kaakbot) zal bestaan uit het reinigen van uw tanden en kiezen, het worteloppervlak van uw tanden en kiezen en uw mond. Omdat dit een arbeidsintensieve behandeling is zullen hiervoor meestal meerdere afspraken gemaakt moeten worden. De gebistreiniging vindt plaats onder lokale verdoving waardoor de behandeling volledig pijnloos verloopt.

Verder zal er veel aandacht en tijd besteed worden aan hoe u uw gebit thuis reinigt, de mondhygiëne. Een goede mondhygiëne is een vereiste voor een goed resultaat van de behandeling.

Het is overigens goed mogelijk dat u voor een specifiek probleem wordt verwezen. In dat geval kan de behandeling afwijken. Deze zal vooraf uitgebreid met u besproken worden.

Parodontale Chirurchie

Het is mogelijk dat de ruimtes tussen tand en tandvlees (pockets) geheel of gedeeltelijk ontstekingsvrij zijn maar nog te diep zijn om zelf goed te kunnen reinigen. In deze gevallen is parodontale chirurgie (Flapoperatie) geïndiceerd.

Onder plaatselijke verdoving wordt het tandvlees voorzichtig van de tanden en het kaakbot losgemaakt. Op deze manier is het mogelijk om goed zicht te krijgen op het aangetaste gebied van het bot, de eventueel achtergebleven resten tandsteen en het dieper gelegen ontstoken tandvlees. Vervolgens worden de worteloppervlakken zorgvuldig schoongemaakt, het ontstoken weefsel verwijderd en het bot, indien nodig, gecorrigeerd. Daarna wordt het afgeschoven tandvlees weer nauwkeurig teruggehecht. Omdat het ontstoken tandvlees verwijderd wordt, is het niveau van het tandvlees na de operatie dikwijls iets lager. Dit heeft als voordeel dat een adequate reiniging met ragers goed mogelijk is. De hele operatie is door de goede verdoving pijnloos.

Of een gebit er fraai uitziet wordt niet alleen bepaald door de stand, kleur en vorm van de tanden en kiezen maar ook door het omringende zachte weefsel, het tandvlees. Een mooi gebit voldoet aan een gouden regel. De onderlip volgt bij een volle lach de snijvlakken van de tanden en kiezen in de bovenkaak. De bovenlip volgt bij een volle lach het tandvlees. Er zijn bepaalde gevallen waarbij het wenselijk is het tandvlees hoger dan wel lager te brengen. Dit kan op twee manieren.

Parodontale Estetische Chirurgie

De kroonverlenging
Bij de kroonverlenging wordt er een sneetje gemaakt tussen tand en tandvlees. Het tandvlees wordt iets afgeschoven en het onderliggende bot wordt verlaagd. Het tandvlees wordt vervolgens gecorrigeerd en netjes terug gehecht. Deze procedure wordt ook toegepast wanneer er niet voldoende tandweefsel over is om een mooie vulling of kroon te maken. De kroon wordt hierdoor verlengd en de vulling of kroon heeft weer houvast.

De recessiebedekking
Door een ontsteking, traumatisch poetsen of een orthodontische behandeling kan er lokaal of soms ook wel eens gegeneraliseerd tandvlees teruggetrokken zijn. Hierdoor komt er worteloppervlak bloot te liggen. Dit worteloppervlak is qua structuur poreuzer vergeleken met tandglazuur. Tandhalsgevoeligheid of een groter risico op gaatjes tot gevolg. Verder kan dit teruggetrokken tandvlees esthetisch storend zijn. Om het blootliggende worteloppervlak weer te bedekken met tandvlees wordt de volgende procedure gevolgd. Het tandvlees wordt los gemaakt van de tand. Uit het gehemelte wordt via een luikje een stukje tandvlees weggehaald. Het luikje wordt weer gehecht. Dit stukje tandvlees wordt onder het losgemaakte tandvlees ter plaatsen van het blootliggende worteloppervlak aangebracht en vast gehecht.